Neki učenik upita svog učitelja: »Reci mi gdje je Bog!« Učitelj na to odgovori: »Reci mi gdje nije!« Ignacijev doprinos na pitanje ljudi gdje je Bog nalazi se u riječima: »Boga tražiti i nalaziti u svim stvarima«. Ima mnogo tipično ignacijevskih izraza, ali izraz »tražiti Boga u svim
stvarima« stvarni je temelj na kojem se nadograđuje sve ostalo.
Ovo traženje i nalaženje ne možemo sebi predočiti konkretno, a istovremeno i dovoljno tajnovito. U jednom pismu nekom subratu Ignacije piše da bi se oni koji uče trebali
Zacijelo bi se moglo pokušati točnije objasniti ove rečenice, pretpostaviti što se je njima možda mislilo. Ali tako bi one djelovale samo vjerojatno. Sigurno je bolje jednostavno ostaviti ove riječi na miru. Ignacije je doživio to duhovno iskustvo i pokušavao je ”zavesti” svoju mlađu subraću:
Jesu li ovo riječi za nas? Za doba u kojem je Bog proglašen mrtvim? Za ljude koji su mislili da sami mogu i moraju stupiti na Božje mjesto, ali koji su onda počeli patiti od »kompleksa Boga«? Za naraštaj koji više nema strastvenih ateista koji su u svom borbenom poricanju Boga ipak održavali budnim sjećanje na Boga, predodžbu o Bogu? Čemu pitanje o Bogu u vremenu u kojem čovjek ostaje na razdaljini? Ili se moramo opet sjetiti Boga radi čovjeka koji bi se inače u svom zaboravu na Boga mogao, kao što je rekao Karl Rahner, razviti u »pronicljivu životinju«? Ne postavlja li se u pitanju: »Adame, čovječe, gdje si?« iznova pitanje : »Gdje si Ti, Bože?« »Bože gdje si?« pitao se je nemalen broj ljudi u koncentracionim logorima nacističkoga vremena. Mnogima je dano pitanje-odgovor: »Ako ne ovdje, gdje onda?«
Bog u svemu i sve u Bogu je više i drugačije od pukih religioznih osjećaja. Religija da, Bog ne, čini se da navješćuju mnogi bogobojazni duhovni smjerovi. Za to i naprotiv vrijedi: “Riječ je o Božjoj muci, čime se imenuju strast i patnja onih koji sebi ne mogu opravdati Boga, čak kad bi i čitav svijet vjerovao da Ga religija ne treba i da ga više ne može ni trebati” (J.B. Metz). Iz te »religije bez Boga« koju su načinili ljudi pomaže samo izlazak, egzodus čovjeka iz sebe sama. Inače doseže samo do izgreda, nikad do ekstaze. Čovjekov egzodus iz svog skučenog ja u širine događa se po samome Božjem Duhu. Ovo nadilaženje sama sebe u smjeru Božjeg -Ti- doživio je Ignacije, kako kaže, kao “nenadmašivu sreću”:
Willi Lambert SJ, iz knjige Tražiti i nalaziti Boga u svim stvarima
Fotografija: Connor Betts