Početna točka ignacijevske duhovnosti jest da nas Bog ljubi silovito, strastveno i bezuvjetno. Zbog te ljubavi. Zbog te Božje ljubavi Njegove želje za nas se temelje na tome tko smo: naši darovi, talenti, sklonosti i radosti. Ono što Bog želi za nas isto je što i naše najdublje želje. 

Kakav bi onda trebao biti naš odgovor Bogu? U ignacijevskoj duhovnosti ovaj je odgovor poznat kao Načelo i temelj. Raščlanimo ovo koristeći suvremenu interpretaciju iz Prvog Načela i temelja Davida Fleminga SJ.

Prvo, „Cilj našeg života je zauvijek živjeti s Bogom. Bog koji nas voli dao nam je život. Odgovorimo li s ljubavlju dopuštamo Božjem životu da teče u nas bez ograničenja“. Stavite to u kontekst Pisma koje govori: „Ljubljeni, ljubimo jedni druge jer ljubav je od Boga; i svaki koji ljubi, od Boga je rođen i poznaje Boga. Tko ne ljubi, ne upozna Boga jer Bog je ljubav.“ (Prva Ivanova poslanica 4,7-8) Ako je Bog ljubav onda je cilj našeg života ljubiti i biti ljubljeni. Dio iz završne pjesme mjuzikla Les Miserables najbolje govori: „Voljeti drugu osobu znači vidjeti Božje lice.“

Prvo Načelo i temelj nastavlja:

Sve stvari na ovom svijetu su Božji darovi, koje nam je Bog darovao kako bismo Ga mogli lakše upoznati i kako bismo Mu lakše uzvratili ljubavlju.

Sve na ovom svijetu – moje tablet računalo, kriška pizze koju ću uskoro pojesti, bankovni račun, posao, prijatelji i obitelj – dar je od Boga i manifestacija Božje ljubavi. 

I nastavlja: „Zbog toga cijenimo i koristimo sve ove Božje darove u mjeri u kojoj nam pomažu da se razvijemo kao osobe koje ljube. Ali ako bilo koji od ovih darova postane središte našeg života, oni istiskuju Boga i tako ometaju naš rast prema našem cilju.“ Upamtite, ljubav je naš cilj. Bog je ljubav.

Onda nastavlja i govori: 

U svakodnevnom životu se moramo dakle držati uravnoteženo prema svim stvorenim stvarima u kojima imamo mogućnost odabira i nismo vezani nekom obvezom ili zavjetom. Ne bismo trebali svoje želje usmjeravati na zdravlje ili bolest, bogatstvo ili siromaštvo, uspjeh ili neuspjeh, dug život ili kratak život. Jer sve ima potencijal da u nama prizove dublji odgovor na naš život u Bogu.

Razgovarao sam s nekoliko ljudi koje je ovaj dio uznemirio. Zašto ne bih želio biti zdrav? Zašto bih želio neuspjeh? Posljednji dio sadrži ključ: „Naša jedina želja i naš jedini izbor bi trebali biti sljedeći: da želim i biram ono što bolje vodi do produbljavanja Božjeg života u meni”. Ovo navedeno „produbljivanje Božjeg života” seže do ispunjavanja naše svrhe, ljubiti i biti zaljubljeni. Bog je ljubav.

Dakle, trebali bismo se usredotočiti na to kako smo u svom životu pozvani voljeti i dopustiti sebi da budemo otvoreni za to da nas sve što susrećemo kroz život vodi prema ostvarenju te ljubavi – bilo da se radi o zdravlju ili bolesti, siromaštvu ili bogatstvu, uspjehu ili neuspjehu. Razmislite ovdje o tome na što se osoba zavjetuje voljenoj osobi u sakramentu ženidbe: „u dobru i zlu, u bogatstvu i siromaštvu, u zdravlju i bolesti”. Ako smo pronašli pravu ljubav, onda volimo bez obzira na sve što se dogodi i uvijek biramo opciju od koje naša ljubav bolje napreduje. Na to nas poziva Načelo i temelj.  

Fred Galano
Preuzeto uz dozvolu. Autorska prava: Fred Galano.
Prvi put objavljeno na IgnatianSpirituality.com, What the Principle and Foundation calls Us to  
s engleskog preveo D.V.
Fotografija: Ibrahim Rifath

Prethodni članakPrimjena 5 osjetila u kontemplaciji evanđelja
Sljedeći članakObnavljanje zajedništva u Crkvi