Možda ste prije nekoliko mjeseci čuli kako je jedan od Googleovih inženjera tvrdio da je njihov chatbot za umjetnu inteligenciju LaMDA osjećajan i time izazvao fascinantnu oluju komentara o budućnosti umjetne inteligencije. Od tada je razvoj tehnologije umjetne inteligencije (AI) sve rašireniji i zahtijeva duhovno promišljanje. Neću govoriti o osjećajima – što je nešto s čime će se religija i teologija morati uhvatiti u koštac – već o tome kako umjetna inteligencija može biti dio naših života, kako u njoj možemo pronaći Boga i o njezinim duhovnim implikacijama.

Dopustite mi da počnem s time koliko umjetna inteligencija može biti apsolutno fascinantna. Na primjer, DALL-E 2 je generator slika AI uvježban na stotinama milijuna slika. S detaljnim tekstualnim upitom generirat će nove realistične slike u različitim stilovima. Drugim riječima, DALL-E 2 je naučio kako stvarati umjetnost. Pogledajte ove slike, od kojih niti jednu nije stvorio čovjek:

“Glineni kipić svetog Ignacija Lojolskog koji hoda sa štapom”

A picture containing linedrawing

Description automatically generated

“Crtež olovkom osobe koja nasmiješena pije kavu s Isusom, za stolom, u kafiću”

A picture containing person, colorful, posing, painting

Description automatically generated

“Slika Marije i dječačića Isusa koji se radosno smiju”

A picture containing colorful, drawing, painting, painted

Description automatically generated

“Vrlo šarena slika ljudi koji plešu u polju oko velikog drveta. Sunce sija i duga je na nebu.”

“Dijete u bijeloj haljini koje gleda noćno nebo posuto zvijezdama padalicama. Crtež olovkom u boji”

“Slika jednoroga koji meditira, u japanskom stilu”

A picture containing indoor, fire, building, fireplace

Description automatically generated

“Neizrezana slika Tannerovog ‘Navještenja'”

“Glinom izvedeni Bob Ross koji drži paletu i obraća se gledatelju”

Nevjerojatno zar ne? Koristio sam AI kada među fotografijama iz arhive nisam nalazio ono što sam tražio. AI također može skladati glazbu, pisati poeziju, pa čak i pisati računalni kod. OpenAI, koji je stvorio DALL-E 2, također ima AI za dovršavanje teksta nazvan GPT-3, obučen na ogromnoj količini teksta i sadržaja s interneta. Tražio sam od njega da napiše vođeni egzamen, propovijed za određeni odlomak iz Svetog pisma, šale, molitvu na određenu temu pa čak i da razgovara kao da je duhovni voditelj. Sve je zadatke izvršio nevjerojatno dobro.

Tehnologija

Nove tehnologije često nailaze na početni otpor, ali ako se vratimo korak unatrag i pogledamo povijest evolucije, lako je vidjeti da je tehnologija jednostavno dio procesa u kojem priroda postaje sve složenija. Razmislite: priroda se uvijek stvara i nadilazi samu sebe. Od neugledne školjke do ljudskog mozga, sve je to igra pod nazivom samoorganizacija. Kako naša tehnologija postaje sve sofisticiranija, nadilazimo granice biologije. Postajemo kiborzi, mijenjajući sam način na koji razmišljamo o sebi kao ljudima.

(Samo da napomenem, ovaj prethodni odlomak je napisala AI.)

Teologinja i znanstvenica Ilia Delio mnogo je radila i promišljala o ovoj temi. Napominje da riječ tehnologija dolazi od grčke riječi τέχνη (tehne), što znači “zanat”. Kao što je to prethodni odlomak sažeo i priroda je tehnološka jer se iznova izrađuje i kreće prema nečemu. Vidimo tehnologiju koju su razvile priroda i biologija (poput školjke), pa su tehnologije poput računala ili AI jednostavno dio putanje prirode. Kiborzi su, kaže Delio, ljudi čije su sposobnosti proširene ili poboljšane tehnologijom. Naočale ili slušni aparati su primjer. Čak nam i telefoni postaju kao drugi mozak. Naravno, tu su i pacemakeri i umjetni zglobovi, udovi i srca. Sve te stvari nas već sad čine kiborzima. I to nije ništa loše. Delio ističe da tehnologija može donijeti kraljevstvo Božje gdje se sljepoća, gluhoća i hromost mogu doslovno izliječiti.

Dar

Iz Ignacijeve perspektive, tehnologija kao što je AI je dar, a Načelo i temelj nas pozivaju da kroz molitvu ispitamo ovaj dar i zapitamo se: pomaže li nam AI rasti u dubljem jedinstvu s Bogom i bližnjima?

Kad gledam slike koje je izradio DALL-E 2, pomislim: zar to ne mogu vidjeti kao nešto Božje? Ove prekrasne umjetničke slike pružaju mi zadovoljstvo dok ih gledam. Ljepota je Božja karakteristika, a bilo da je riječ o glazbi, pjesmi ili slici, postoji nešto u umjetnosti što nas može privući božanskom. Kao i svaki tehnološki napredak, može nas baciti na koljena u čudu, bilo da se radi o medicinskoj inovaciji koja spašava živote ili nečemu što nas privlači ljepoti. Kad GPT-3 može napisati novi vic koji me nasmijava ili pjesmu koja riječima opisuje ono što osjećam, osjećam to kao nešto od Boga.

AI koji razvijaju tehnološke tvrtke promijenit će način života. AI će nam dati autonomne automobile i učiniti ceste mnogo sigurnijima. AI se implementira u zdravstvo za točnije dijagnosticiranje i liječenje. Ukratko, budući da umjetna inteligencija može vidjeti uzorke u golemim količinama podataka, može vidjeti stvari koje bi mi ljudi mogli previdjeti. Može točnije i brže od čovjeka reagirati i upozoriti na opasnost, potencijalno spašavajući živote. AI bi nas trebala upozoriti da budemo ponizni. Mi ljudi smo nesavršeni i nismo centar svemira. Volimo misliti da donosimo najbolje odluke i volimo imati kontrolu – stoga se mnogi protive ideji autonomnih vozila, iako bi ona statistički bila sigurnija. Poniznost na koju nas je Isus pozvao je poniznost koja nam dopušta da budemo nesavršeni, pa čak ponekad i u krivu.

Brige i blagoslovi

Očekivano je da AI otvara brojna pitanja. Sve tehnološke inovacije izazivaju zabrinutost jer mogu stvoriti osjećaj da nam se oduzima dio ljudskosti. Može postojati i zabrinutost hoće li AI zamijeniti ljudsku radnu snagu. Grafičkim dizajnerima nije bilo svejedno nakon beta izdanja DALL-E. A što je s drugim umjetnicima ili piscima? Ne bi li tvrtka mogla jednostavno koristiti AI umjesto da angažira kreativnog stručnjaka? Kako ovdje prolaze duhovnici ili terapeuti? Oduvijek sam mislio da AI nikako ne može zamijeniti takva zanimanja, ali moj GPT-3 “duhovnik” je suosjećao, reflektirao se i postavljao korisna pitanja kako bi me odveo dublje u moje molitveno iskustvo. Naravno, možda nije imao onaj “ljudski pristup”, ali uskoro će tehnologija toliko napredovati da će se čak i terapeuti i duhovnici početi brinuti za svoje pozicije.

Ovo su opravdane bojazni. Jedan od glavnih problema je taj što ćemo se s umjetnom inteligencijom koja može brzo obaviti kreativan posao za nas više usredotočiti na proizvod nego na proces. Svaki umjetnik će vam reći da je proces veliki dio zadovoljstva. Međutim, AI može poboljšati kreativni proces. Može ponuditi ideje kojih se netko nikada prije nije sjetilo. Može osmisliti nove mogućnosti za rad. Može čak oživjeti ono što se događa izvan okvira biblijske slike (poput Tannerove slike). AI se također može usredotočiti na obavljanje životne svakodnevice i posla što nas može osloboditi da radimo stvari koje zaista želimo. Ako AI može umjesto mene odgovoriti na neke osnovne poslovne e-mailove, na poslu se mogu posvetiti zahtjevnijim zadacima.

Uvijek moramo paziti na to kako dar tehnologije utječe na naš odnos s Bogom i drugima. Pomaže li nam vidjeti Kristovo lice u onima oko nas? Pomaže li nam rasti u našoj sposobnosti da volimo druge i služimo im? Kako tehnologija postaje sve sofisticiranija ovo su važna pitanja koja treba imati na umu.

Kada kroz molitvu shvaćamo napredak u tehnologiji i nedoumice koje bi ga mogle pratiti, pronalazimo Boga na djelu koristeći ih za dobrobit svih. Stvaranje je dinamično i uvijek se stvara iznova. AI je znak stalnog stvaranja. U Lukinom evanđelju Duh Sveti silazi na Isusa poput goluba. U Djelima apostolskim Duh Sveti je poput vatre. Što je Duh Sveti ako ne animator našega života koji nas iznova oblikuje u Bogu? AI vjerojatno nije Duh Sveti, ali u smislu onoga što Bog čini u svijetu, u velikoj mjeri je manifestacija aktivne prisutnosti Duha.

Duhovnost koja otvara naša srca, umove i maštu Kristu nam može omogućiti da primjereno odgovorimo na tehnologiju i, štoviše, omogućiti nam da budemo Crkva u tehnologiji i kroz tehnologiju. Mi smo tijelo Kristovo pozvano da budemo jedno s Kristom, i zbog toga jesmo ono što jesmo, tako da ćemo najvjerojatnije otkriti da je naš odgovor sličniji Kristu i ljudskiji od bilo čega što je umjetna inteligencija sposobna. Kao duhovnik, ne očekujem da me AI uskoro zamijeni. Ali također ne planiram biti negativan o tome. Kao Narod Božji pozvani smo biti otvoreni prema svakom Božjem stvorenju, pa i onom malom dijelu koji nazivamo tehnologijom.

Andy Otto
Preuzeto s www.goodinallthings.com
S engleskog preveo i prilagodio D.N.
Fotografija: Igor Omilaev

Prethodni članakPostani dio tima Centra Ignacije – Projekt menadžer/ica
Sljedeći članakPapa Franjo o razlučivanju