Rijetki od nas razmišljaju ili žive poput Dona Drapera iz serije „Mad Men“. Nećete me pronaći kako se skrivam u zatvorenom uredu pijući whiskey, skrivajući i tajeći nevjere i nepristojno ponašanje. Moj ured nema ni vrata. Vidjevši kako se Don odnosi prema nekim ljudima mogli biste ga nazvati bezosjećajnim. Ali ima nešto u Donu Draperu što pokazuje da je on ipak usmjeren na osjećaje.
U trećoj epizodi pete sezone, Don i njegov kolega Harry su iza kulisa na koncertu Rolling Stonesa čekajući na susret s menadžerom grupe vezano za jedan marketinški posao. Dok čekaju Don započinje razgovor s jednom mladom obožavateljicom benda:
Don: Što ti se toliko sviđa na Rolling Stonesima?
Djevojka: Zašto me ne uvedete u backstage pa ćete vidjeti.
Don: Što osjećaš kada ih slušaš?
Don zna koliko je važno ući u ljudske osjećaje. Kad predstavlja klijentu marketinšku kampanju Don pomno bira riječi koje će upotrijebiti. Govor i prezentacija su usmjereni na osjećaje koje će njihov proizvod pobuditi u kupcima. U prvoj sezoni Don Kodaku predstavlja kampanju za njihov Carousel slide projektor. Odmah na početku spominje starog kolegu imenom Teddie koji mu je rekao da je jedna od najvažnijih tajni oglašavanja i marketinga da se u javnosti izazove sentimentalna i nostalgična povezanost s proizvodom. Dok napreduje kroz slajdove obiteljskih fotografija, Don vodi svog klijenta na putovanje kroz srce i emocije. „Teddie mi je rekao da na grčkom nostalgija doslovno znači ‘bol od stare rane’. To je udarac u vašem srcu daleko moćniji od samog sjećanja. To nije svemirski brod, to je vremeplov koji nas vodi na mjesta na koja bismo željeli ponovo ići.
Pridavanje pozornosti osjećajima
Don Draper bi možda bio dobar duhovni pratitelj. Kad zastanemo, primijetimo i osvijestimo si svoje osjećaje – čak i one koji su vezani za uspomene – mi u biti odvajamo trenutak za biti s Gospodinom. Emocije nisu samo slučajne kemijske reakcije koje su rezultat naše evolucije.
Kada mi se srce slomi, jasnije vidim što mi je dubinski bitno. Kad sam u izraženoj radosti, jasnije vidim darove u svom životu. Kad sam u miru, mogu odlučivati razboritije.
Da, osjećaji mogu biti varljivi. Ali ako pazimo na njih dan za danom, situaciju za situacijom, ubrzo ćemo upoznati sebe bolje, a pritom i otkrivati Boga. Tako najlogičniji put ne mora nužno biti i pravi. Molitva Egzamena je dobar način da obratimo pažnju na svoje osjećaje reflektirajući i razmišljajući o našem proteklom danu neposredno prije spavanja. Moj duhovni pratitelj mi voli naglasiti važnost osjećaja u Egzamenu i to kako nas ne vodi samo razum. Dao mi je sjajan primjer iz života, primjer koji je bio prilično u stilu Dona Drapera. Recimo da pokušavaš odlučiti između Androida i iPhonea. Android ima više modela za izbor, ima i operativni sustav otvorenog koda s bezbrojnim mogućnostima prilagođavanja. iPhone ima manje opcija. Možda je Android logičan izbor kada posložimo prednosti i nedostatke. Ali iPhone ima stila, jednostavan je i čini se ugodnim. Poanta bi bila: čak i kada kupujete proizvod osjećaji su bitni i važni. Apple to zna. Zna to i Don Draper. Često naši osjećaji unose više svjetla u istinu nego samo promišljanje o nečemu.
Razlučivanje osjećaja
Logika i osjećaj su oboje darovi od Boga, djeluju zajedno kao alati za razlučivanje. Oboje mogu voditi dobru podjednako kao i u stranputicu. Odvlače u mnoge smjerove, ali i logika i osjećaji nam nude priliku da usporimo i zavirimo duboko u našu ljudskost, onu koja nas dovodi u doticaj sa stvarnim značenjem stvari. Nažalost, imamo sklonost ići ili u jednu ili u drugu krajnost. Don Draper je znao da proizvod mora imati svoju praktičnost, ali da isto tako treba i progovoriti srcu. Osjećaji mogu biti i praktični.
Ono što je Pedro Arrupe, SJ, rekao o ljubavi može se primijeniti i na pravilno razlučivanje osjećaja. Ono može biti praktično. „Ono će odrediti… kako provodite vikende, što čitate, koga upoznajete, što vam slama srce i što vas ispunjava zahvalnošću i radošću.“
Kada pomislim na Dona Drapera sada vidim svojevrsnog duhovnog pratitelja u obuci. Put je sigurno dug, ali mislim da ima par dobrih pitanja u rukavu koja bi mogao postaviti osobama koje prati i usmjerava. Osobe koje Don prati i usmjerava su potrošači. Kao dobar duhovni pratitelj on ne želi u njih unositi osjećaje nego izvlačiti one koji već postoje i onda zaroniti u njih. Iako Bog i duhovnost nisu neki „proizvod“, trebamo vidjeti kakve osjećaje u nama pobuđuje naš odnos s Bogom. Tu praktičnost susreće srce. Don želi znati isto što je Pedro Arrupe rekao o ljubavi: Što izaziva u tebi oduševljenje? Što te raduje? Sto ti mami suzu iz oka ili ti daje nadu? I najvažnije: kako se osjećaš?
Andy Otto
Preuzeto s: bustedhalo.com
s engleskog preveo: D.V.
Fotografija: Joice Kelly